VOEDINGSADVIES

Voeding en huid

Voeding kan een grote rol spelen bij huidproblemen zoals acne, eczeem psoriasis en ontstekingen. Uit verschillende onderzoeken hiernaar is gebleken dat het beter is om een aantal producten te vermijden als u van uw huidklachten wil af komen of deze wilt verminderen.

Verband tussen huidproblemen en suiker

Het meest opvallend is de relatie van een onrustige huid tot suiker. Hiermee bedoelen wij niet alleen de gewone tafelsuiker zoals we deze allemaal kennen maar ook om enkelvoudige koolhydraten, wat in principe ook een vorm van suiker is. Dit soort koolhydraten krijgen we veel binnen in de vorm van brood, witte rijst, aardappelen. Daarnaast is er veel suiker toegevoegd aan natuurlijk gebak, koekjes maar ook in sauzen, marinades en andere kant en klaar producten. Door het eten van deze suikers en enkelvoudige koolhydraten stijgt de bloedsuikerspiegel erg snel.

Uw lichaam gaat dit tegen door insuline aan te maken, mannelijke hormonen en IGF-1. Door de hoeveelheid van deze stoffen moet de lever en andere organen overuren draaien om het bloed te filteren en weer van goede kwaliteit te maken. Vooral de mannelijke hormonen zorgen ervoor dat de huid veel talg gaat aanmaken. Hierdoor kan de huid ontstoken raken en onzuiver worden.

Om minder enkelvoudige koolhydraten en suikers binnen te krijgen kunt u beter complexe koolhydraten kiezen om uw huid te verbeteren. Daarnaast is glutenvrij een aanrader omdat gluten de darmwand kunnen beschadigen waardoor er een nog grotere kans op ontstekingen onstaat.

Complexe koolhydraten laten de bloedsuikerspiegel langzamer stijgen waardoor de kans op ontstekingen kleiner is. Hieronder vallen volkoren producten maar nog beter zijn de glutenvrije producten zoals: Zilvervliesrijst, quinoa, zoeteaardappel, havermout , teff maar ook boekweitmeel en noten zijn erg gezond en zitten boordevol goede vetten.

Melk en een onzuivere huid

Naast suiker is ook melk een factor bij huidproblemen. Dit kan naast een intolerantie niet alleen het probleem zijn ( opgezette buik en darmklachten ) maar vooral door de hormonen en pus dat standaard in melk zit. Dat laaste wordt ook wel ” celgetal ” genoemd. Dit geeft de waarde aan van de hoeveelheid pus per liter melk. Per liter wordt een maximum toegelaten door de wet van enkele miljoenen puscellen.Maar gezond is het niet. Het blijft pus van ontstekingen aan de uiers van koeien. De hormonen en het pus in de melk zorgen in uw huid voor een verhoogde talgproductie en ontstekingen en dus voor een onzuivere huid. Het is dus verstandig om zuivel zoveel mogelijk te laten staan. Ongezoete amandelmelk en kokosmelk zijn goede alternatieven.
Stress en acne.

Ook stress verminderen is zeer belangrijk om uw huid weer in balans te krijgen. Waneer u stress heeft maakt uw lichaam veel cortisol aan. Dit wordt ook wel het stresshormoon genoemd. Dit hormoon verzwakt het immuunstysteem. Hierdoor kan uw lichaam minder snel herstellen en kunnen ontstekingen zich sneller vormen en langzamer genezen. Ook teveel koffie drinken kan dit effect veroorzaken. Drink daarom tot 1 tot twee koppen per dag of cafeine vrij.

Wat kunt u nog meer doen om uw huid te verbeteren?
Extra tips:

1: Reinig uw huid met de juiste huidverzorgingsproducten die afgestemd zijn op uw huidtype: Verkeerde producten kunnen uw huidproblemen alleen maar verergeren omdat ze huidfuncties in de war schoppen. Ook is het belangrijk om producten zonder parabenen te gebruiken en minerale olién. Deze producten verstoppen uw huid en parabenen kunnen de gevoelige hormoonbalans verstoren en hormonen hebben weer invloed op uw huid. Wij adviseren u in onze salon graag verder over huidverzorgingsproducten.

2: Stop met roken! Roken verslechterd de algehele conditie van de huid. Zorgt voor een slechtere doorbloeding en minder zuurstof naar de huid.

3. Drink minstens 2 liter water per dag. Waaronder kruidenthee en groentesappen. Verminder koffie tot een tot twee koppen per dag. Voldoende vocht zorgt ervoor dat afvalstoffen beter afgevoerd kunnen worden in uw lichaam.

4: Eet voldoende groenten en eet twee stuks fruit per dag. Groenten zorgen ervoor dat toxische stoffen ( gifstoffen ) beter afgebroken en afgevoerd worden door uw lichaam. Mensen die voldoende groenten binnenkrijgen hebben minder ontstekingen en een beter weerstand. De vezels in groenten zorgen daarnaast ook weer voor een betere darmwerking.

5: Zorg voor gezonde darmen: Gezonde darmen zijn de sleutel tot acne. Alle hierboven genoemende tips helpen mee aan een gezonde darmwerking. Heeft u ondanks bovenstaande adviezen nog steeds darmklachten? Laat u dan onderzoeken op intoleranties voor specifieke voedingsmiddelen. Intoleranties komen meestal voort uit een verschlechterde conditie van de darmen waardoor bepaalde voedingsmiddelen irriterend kunnen werken. Pak daarom de oorzaak van u darmproblemen aan een meestal verdwijnt dan ook de intolerantie, mits u deze een tijd heeft gemeden.

5: Neem supplementen en zorg voor goede vetten. Onverzadigde vetten zijn belangrijk bij het opbouwen van nieuwe cellen en dus belangrijk bij het verbeteren van uw huid. Olijfolie, kokosolie , noten, lijnaad, en avocado zijn gezonde onverzadigde vetten. Visolie capsules zijn een mooie aanvulling om er zeker van te zijn dat u naast u voeding genoeg gezonde vetten binnenkrijgt. Ook zijn vitamine D3 ( een tekort aan viamine d bevorderd de ontstekingsactiviteit in het lichaam ) en vitamine B100, en Zink aan te raden om uw huid te verbeteren. deze vitamines zorgen tevens voor een snellere wondgenezing en het kalmeren van de huid.

6: Zorg voor een goede nachtrust. Minstens 7 uur. Wanneer we te weinig slapen kan dit zich uiten in lichamelijke stress waardoor de acne verergert. Ons lichaam en dus ook onze huid herstelt zich snachts waardoor goed slapen dus echt belangrijk is.

7: Sporten in de buitenlucht. Door buiten te sporten doet u extra vitamine d op en buiten sporten stimuleert de bloedsomloop waardoor afval stoffen beter kunnen worden afgevoerd. Daarnaast is het ook goed om te transpireren hierdoor worden uw porién gezuiverd.

Advies over voeding en huid

Heeft u last van een huidprobleem of veroudert uw huid erg snel? Vraagt u zich wel eens af of voeding hier een rol in speelt?

Boek dan het voedingsadvies bij ons in. Tijdens dit advies kijken we naar uw voeding, lifestyle en vullen we samen een eetdagboek in.
Hieruit zal een analyse volgen waarbij , aan de hand van ons programma te zien is of u ergens vitamine of mineralen tekorten heeft.

Ook gaan we bekijken welke voedingsmiddelen reacties op uw huid kunnen geven. Aanvullend zullen wij u hier een advies aankoppelen voor eventuele supplementen om samen tot de beste oplossing of verbetering te komen.

kosten € 35,-