Acne en voeding. Wat is de relatie?

By 10 oktober 2017Huid

Acne bestrijden met gezonde voeding

Tekort aan belangrijke voedingsstoffen
Het grote probleem tegenwoordig is dat veel jongeren maar ook volwassenen niet voldoende belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgen. Daarbij bestaat het gemiddelde dieet uit veel snelle koolhydraten, suikers en veel vetten.
Met andere woorden, veel bewerkte voedingsmiddelen in plaats van verse natuurlijke voedingsmiddelen. Het gevolg is dat je huid niet voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt en daardoor komen er steeds meer ontstekingen op totdat je op het punt bent gekomen dat je extreme acne hebt in het gezicht, nek, borst en rug.

Wanneer je acne hebt is het bovenal erg belangrijk om op je voeding te letten, maar zelfs als je geen huidproblemen hebt zal je moeten letten op je voeding omdat het om je gezondheid gaat. Hierbij zal je niet alleen moeten letten op de hoeveelheid ‘’koolhydraten, suikers en vetten’’ maar ook de bron hiervan!
Wanneer je ongezonde snelle koolhydraten eet (wit bloem, koekjes, beleg, hamburgers, wit brood) dan worden deze per direct omgezet in suikers. Wanneer je gezonde TRAGE koolhydraten eet gaat dit proces veel langzamer doordat er vezels bij zitten.
Hierdoor krijgt je lichaam het niet zo zwaar te verduren en heeft direct invloed op je huid en acne. Daarom hebben vaak mensen met een ongezonde leefstijl / voedingspatroon een huid vol met plekken. Ze hebben dit zelfs een keer onderzocht bij apen door belangrijke vitamines uit hun dieet te halen, het gevolg was dat de apen binnen een maand ook plekken en ontstekingen op de huid hadden ontwikkeld.
Ook moet je lichaam velen malen harder werken om je bloed weer schoon te maken van deze snelle koolhydraten wat resulteert in dat je nieren en lever harder moeten werken. Door tientallen jaren deze voedingspatroon vast te houden loop je zelf een erg vergroot risico op suikerziekte (diabetes) doordat je nieren uitgeput zijn. Ook wordt veel meer talg dan normaal aangemaakt en de kwaliteit is lang niet zo goed als het behoort te zijn.


Naast ervoor te zorgen dat je niet teveel en de juiste koolhydraten binnenkrijgt (uit verse groente, gevogelte, peulvruchten, vis) zal je ook de gezonde vetten moeten binnenkrijgen. Zo heb je onverzadigde en verzadigde vetten. Varkensvlees zit bijvoorbeeld VOL met verzadigde vetten en deze moet je juist niet hebben. Hierdoor loop je een verhoogd risico op overgewicht en zorgt als geen ander voor pukkels op de huid. De gezonde vetten is juist de ‘’way to go’’ en deze tref je aan in noten, vette vis en olijfolie

Heel veel succes!

Leave a Reply

test